מהם חוזים עתידיים ומה רמת הסיכון בהם?

מי שבקיא במסחר בבורסה יודע שישנם סוגים שונים של השקעות ייחודיות, אשר במובנים מסוימים שונים מהשקעות ומסחר המתבצעים באופן רגיל.

כלומר, אם במסחר סטנדרטי אנחנו משלמים ערך מסוים בשביל לקבל מוצר מסוים, אזי שבבורסה אנחנו יכולים למצוא שיטות מסחר אחרות, נוספות.

אחת הדוגמאות הטובות לכך הם חוזים עתידיים. על פניו זה נשמע מוזר, הרי המטרה של חוזה היא לסכם רכישה בין שני צדדים או בשביל להגיע להסכם בסיטואציות מסוימות על פי תנאים ששני הצדדים מסכימים אליהם.

לכן מי שאיננו חי את עולם המסחר בבורסה, אולי יתקשה להבין מה זה בדיוק מסחר בחוזים.

לפני שאנחנו נסביר מה זה חוזים עתידיים, באילו תחומים הם קיימים וכן מה הסיכונים הכרוכים במסחר בתחום כזה, חשוב להבהיר בשביל להיכנס לתחום כזה של מסחר צריך להכיר אותו, לדעת איך הוא פועל, איך להתנהל בתוכו, וכמובן איך להשקיע את הכסף בחוכמה.

מי שנכנס לתחום הזה מתוך מחשבה שהוא יכול להרוויח בו, עליו לקחת בחשבון את הסיכונים הכרוכים בו, וכמובן את הסיכוי שזה לא באמת יקרה כפי שהוא מצפה.

מה זה חוזים עתידיים?

המשמעות של חוזים עתידיים היא שאנחנו מתחייבים לספק או לרכוש נכס או סחורה, כאשר המחיר עליו נקבע מראש והתשלום מתבצע בעת מסירת הנכס או הסחורה.

כלומר, אנחנו יכולים להתחייב שנרכוש פריט מסוים, מבלי שאנחנו צריכים לשלם עליו עכשיו, אלא במועד בו נקבל אותו.

הנכס או הסחורה, יכולים להיות דברים ממשיים, פיזיים, אך הם יכולים להיות גם מוצרים פיננסיים שונים שאנחנו רוכשים מגורם אחר.

למשל, אנחנו יכולים להתחייב בפני גורם מסוים שנרכוש ממנו כמות מניות מסוימת בזמן ספציפי. הרעיון הוא, גם להבטיח לעצמנו שנבצע את העסקה וגם להתחייב בפניו שהעסקה תתבצע והוא יקבל את הסכום שהובטח לו.

ישנן סיבות שונות מדוע אנשים בוחרים לרכוש חוזים עתידיים. למשל, אם אנחנו רוצים למשוך משקיעים מסוימים לעסק, אז אנחנו יכולים להציע להם לרכוש מניות,

תוך התחייבות שתוך זמן מסוים אנחנו נרכוש אותם מהם בחזרה, וכך הם יוכלו להרוויח את כספם ולצאת מההשקעה.

מה הסיכונים של חוזים עתידיים?

לכאורה, היתרון הגדול של חוזה עתידי הוא שאנחנו מבטיחים רכישה של נכס או סחורה וכן שאנחנו לא צריכים לשלם עליו עכשיו, אלא בעתיד. אך כאן גם טמונים הסיכונים בסוג עסקה שכזו.

ראשית, אנחנו יכולים לסכם על מחיר מסוים, שבמועד התשלום יתברר כתשלום גבוה מדי ביחס לשוק. זה בוודאי נכון אם מדובר על מוצרים פיננסיים או סחורות.

שנית, יכול להיות שלא יהיה לנו מה לעשות עם המוצר. למשל, אנחנו נתחייב לחוזה של רכישת סחורה מסוימת, אך בעתיד יתברר שאין לה ביקוש כפי שחשבנו. לכן אנחנו צריכים לחשב את הצעדים שלנו היטב לפני שאנחנו בוחרים לנקוט בצעד כזה או אחר.

תמונה: shutterstock

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp